przezwajanie silnika

Czy silnik elektryczny można poddać naprawie?

Każdy indukcyjny silnik elektryczny złożony jest z dwóch podstawowych części. Pierwsza z nich to rdzeń, który wykonany jest z ferromagnetycznych blach elektrotechnicznych. Na nich występują żłobki na cewki uzwojenia.

Przezwajanie silnika przez profesjonalistów

przezwajanie silnikaDrugi element to wirnik. Dzięki użyciu prądu przemiennego w rdzeniu, maszyna wytwarza zmienne pole magnetyczne wirujące wokół wirnika. Oddziaływanie wirujących pól magnetycznych na rdzeń i wirnik jest przyczyną powstania momentu elektromagnetycznego i, następnie, momentu obrotowego pozwalającego na ruch wirnika. Niestety tego typu silniki charakteryzują się kłopotliwym rozruchem – za duże lub zbyt małe obciążenie sprawia, że – odpowiednio – silnik nie może w ogóle ruszyć lub rusza zbyt gwałtownie. Dlatego też, aby zapobiec tego typu problemom, wykorzystuje się bardzo często elektroniczne układy takie jak soft start, a także reguluje się prędkość obrotową za pomocą przemienników częstotliwości. Mimo tego zdarza się, że na skutek nadmiernej eksploatacji silniki lub ich części zużywają się i nie nadają się już do użytku – wówczas należy wymienić silnik na nowy… lub zdecydować się na jego naprawę. Przezwajanie silnika to proces, który powinien być wykonany przez profesjonalną firmę, aby uniknąć każdego rodzaju niedociągnięć mogących być przyczyną całkowitego zniszczenia silnika.

przezwajanie silnikaChoć niektórzy uważają, że przezwajanie może być przyczyną utraty wydajności silnika – jeśli proces jest przeprowadzany dokładnie i starannie, to w sprawności silnika nic się nie zmieni. Ponadto użycie materiałów lepszej jakości sprawi, że możemy nawet zwiększyć moc i niezawodność silnika. Pierwszym krokiem przed przezwajaniem powinna być ocena stanu silnika oraz jego poszczególnych komponentów – należy spisać dane z tabliczki znamionowej, aby upewnić się, jaka jest specyfikacja techniczna silnika. Ocena wizualna stanu silnika to obejrzenie jego obudowy, obrotów wału, łożysk oraz położenia wału. Jeżeli silnik ma uzwojenie oryginalne – należy dokonać pomiarów, aby później odtworzyć fabryczne uzwojenie. Przy naprawie powinniśmy pamiętać o właściwej temperaturze wypalania – 360 st. C, aby wszystkie stalowe warstwy rdzenia utrzymały odpowiednią jakość. Przed montażem nowego uzwojenia, konieczne jest usunięcie starego oraz dokładne wyczyszczenie rdzenia. Nowe uzwojenie powinno być wykonane ze stali z identycznymi co poprzednie właściwościami elektrycznymi, powinno odznaczać się także taką samą izolacją i grubością materiału.

Przezwajanie ręczne pozwala na umieszczenie większej ilości miedzy w żłobkach, co może wpłynąć na późniejszą wydajność silnika.